tisdag 22 september 2009

Camping - del 2

Vi åkte igenom många småstäder. Finns inga direkt storstäder här. Den enda är Auckland där det bor en miljon eller om det är en och en halv. Inte så himla imponerande siffermässigt kanske. Lite som Sverige. Detta betyder i alla fall att de flesta städer eller ptja, "byar", man åker igenom är 'one street towns'. En liten stad med bara en gata helt enkelt. Såna var det mången!
Photobucket
Vi for vidare norrut till Kawakawa för frukost samt kisspaus på...
Photobucket
...en världsberömd toalett!
Photobucket
PhotobucketPhotobucketPhotobucket
Såhär såg det ut inuti. Tog lite insipirationsbilder till mamma och pappa som ska göra om sitt badrum i höst. Mittenbilden tog jag när jag satt på toa. Den tittade rakt på mig. Charmigt va?
Photobucket
Och såhär såg det ut på taket av toan. Riktigt fint tycker jag.
Photobucket
Photobucket
Den här mycket lustiga skuplturen satt vi och åt frukost bredvid på ett mycket mysigt café. Med full utsikt över den famösa toaletten! Liten stad, ja! Finns inga stora städer i Nya Zeeland, nej!

Sen åkte vi i alla fall vidare till Paihia som kanske var en lite större stad, med typ två gator istället för en. Och massa turister! Och roliga turistgrejer att göra, typ skydive, dolphin safari(!!), helicopter views och bla bla bla...
Photobucket
Här stod de och övade på sina maorigrejer (minns inte vad det heter men det ser ut som en kampsport/dans/något) utanför Ti Tii Marae i Paihia.
Photobucket
Från baksidan, otroligt vackert läge får man ju säga.
Photobucket

Vad en marae är kan ni läsa om här. Jag hade i alla fall ingen aning om vad det var innan jag kom till Nya Zeeland, men lärde mig fort då det inte är något konstigt här, alla pratade på om saker jag inte hade en aning om vad det var...så känn er inte dåliga om inte ni vet heller. I alla fall, i varenda liten sketen byhåla här finns det ändå oftast en marae. Då fattar man att det är en rätt viktig grej kanske!
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Det hände väldigt ofta under resans gång att jag bad L sakta neeeer så jag kan ta kort på det här, eller filma på det där...men det kanske man kan förstå.
Photobucket
Ett himla vackert träd där det brukar sitta Tui's i. En skitcool fågel. Vet inte vad det heter dock, nån som vet?

Nästa inlägg blire delfiner!

Inga kommentarer: