söndag 30 augusti 2009

lilla kaninen

Sitter här med en liten kanin inburrad i mitt knä. Hon verkar tycka om att bli buren och så. Vill inte vara ensam i buren. Så fort man sätter tillbaka henne vill hon bara komma upp igen.

Vi har fortfarande inget namn på henne... Kallar henne bara för lillan.

Vi var i djuraffären idag, köpte hö och vattenflaska och grejer. Där hade de ju såklart kaninungar till salu, och då insåg man hur himla liten denna ninisen är. Hon är mycket mindre än de i djuraffären. Och de är ju runt 7-8 veckor. Denna kaninen kan inte vara mer än 5-6 veckor! Inte mer. Kanske mindre. Lilla fågelungen.

Vet ju att de avvänjs från att dia vid 6-8 veckor. Igår hade vi ju inget hö eller någon kaninmat hemma så de gav henne lite rivna morötter och det åt hon. Vet att hon inte ska äta det än egentligen, men det är ju iaf ett gott tecken att hon äter över huvud taget. Nu har vi varit och köpt hö och pellets.... hoppas hon kommer äta av höet. Hoppas hon inte är för liten för att klara sig utan sin mamma liksom. Hoppas hon kan äta.

Jag vet inte jag, har aldrig tagit hand om en så här liten kaninunge förut.

Om någon har några tips så äre varmt välkommet! :)

Hon verkar rätt lugn och inte särskilt traumatiserad av händelsen i alla fall. Jag menar, tänk er själva! Jag har fantiserat ihop hur det skulle kunnat gå till.


Stort facking lejon (Mao) attackerar ett bo med en kaninmamma som har kaninbebisar. Mao rycker kanske tag i en kaninunge och "leker" med den, dvs kastar runt den och klöser den tills den dör, kaninfamiljen sprids ut för rädde sig den som kan och så när Maojäveln har dödat färdigt X antal kaninungar har vi den här lilla tjejen kvar som han tänker att, minsann, detta bytet tar jag med mig hem och visar upp för matte och husse hur himla duktig jag är.

3 kommentarer:

Siri. sa...

känner mig ungefär som en fyraåring på julafton, men FYFASIKEN så sött!

Eva sa...

Vart du lite inspirerad av Bunny :-) Det är kul med kanin!

Eva sa...

De gillar applen med, och maskrosor :-)