tisdag 24 mars 2009

fårfarm


I lördags fick jag se en äkta Nya Zeeländsk fårfarm! Jättefin gård med jättehemtrevligt hus. Där bodde massa barn och fanns massa barngrejer, så jag passade såklart på att gunga litegrann.

Fick mig min allra första äkta Nya Zeeländsk lammulltuss. Hittade den i en hage faktiskt.

Sen fick jag se sååå mycket mer ull! De hade nämligen precis klippt fåren.
Lärde mig om hur det går till och att de delar upp ullen i "fin ull" och "finaste ullen" och "skräpull" osv.

Och så fick jag se "hålet" som de kastar ner de klippta fåren i när de är klara. Som man sett på teve ni vet. Fick även ett erbjudande om att få bli nedkastad, men avböjde.
Di däre skorna är gjorda av ull, och det har tydligen alla fårklippare på sig när de klipper fåren. Och så är det bara. Förstod aldrig varför.


Sen var vi bara tvungna att kolla in gårdens enorma avokadoträd. Alltså, det var helt enormt.

Fick inte med trädet på nån bild. Men väl några avokador som vi fick! Synd att jag inte tycker om avokado.

På gården fanns även en megastor kiwi orchard. Jag vet inte vad det kan tänkas heta på svenska, men det var som en vingård eller äppelodling ni vet, fast med kiwifrukter! Det var väldans vackert.

Där sprang även omkring vilda kalkoner bland kiwisarna. Kalkoner är verkligen dumma i huvudet på riktigt, lärde jag mig.

Sen åkte vi till ett klätterställe för Matt och hans kompis skulle klättra. Jag fick erbjudande om att klätta också, men jag tänkte på hur orolig jag och mamma alltid varit när Emil har klättrat så jag hoppade över det. De var iaf jätteduktiga!

Klippblocken de klättrade på är faktiskt utflugna ur vulkanen i Taupo när den hade utbrott. Sjukt att det kan flyga såna enorma block flera, flera mil. Tänk att verkligen se dom flyga i luften?!!! Balla bilder Leon tog jallafall. Visst?

Nästa inlägg får bli söndagen då vi var i Rotorua. Nu ska jag kolla på Simpsons.

1 kommentar:

Matilda sa...

tycker vi ska gunga i lekparken när du kommer hem. lite á la fucking åmål. =)