måndag 7 september 2009

vår på nya zeeland

Vi har så himla fint väder nu. Våren har riktigt exploderat de senaste dagarna, eller är det senaste veckan... I alla fall, fint väder är det. Och jag njuter. SOM jag njuter!

Jag går ut och sätter mig i solen och läser Alex Schulmans Skynda att älska och håret på mina armar ställer sig upp när jag läser den även att solen steker på mig som om det vore högsommar. Känner hur min hud och kropp riktigt suger åt sig solens värme och helt plötsligt försvinner både huvudvärk och spänningar i kroppen. Jag fryser inte men jag ryser. För den är så fin, den boken. Jag försöker spara på den. Vill inte att den ska ta slut.

Och vår. Vår på Nya Zeeland är något annorlunda. Folk går i shorts och man svettas i solen, men dit solens värmande strålar inte når är det fortfarande vår - inte sommar - och där fryser man. Men i solen bränner det så det står härliga till. Som svensk vår fast extremare på båda håll.

Jag tar inte längre på mig jacka när jag går ut. Tar en klänning, tights och kofta. När jag sitter ute på verandan och läser i solen har jag minishorts a la rivierasemester och bikiniöverdel, och svettas. Kan bara sitta i solen en kvart kanske för sen rodnar huden litet till något som senare blir solbrunt och blir jag rädd att jag ska få hudcancer.

Jag vet inte när jag kommer tillbaka hit härnäst, å andra sidan känner jag mig rätt färdig med Auckland. Har sett alla filmer på videobutiken och åkt Linken alldeles för många gånger i rusningstrafik. Kommer sakna att inte vara här när H får sin bebis. Det kommer jag sakna. Annars inte mycket. Klimatet kanske. Inte den obefintliga husisoleringen.

Våren är här. Och det känns himla skönt att få smaka lite på den, den här sista månaden innan vi far hem till oktobermörkret i Sverige, jag och min bästa.

Inga kommentarer: