torsdag 30 april 2009

En tanke bara

En tanke som slog mig, när jag såg de stora rubrikerna angående "DÖDSINFLUENSAN" på Aftonbladet som löd; "OFFER FUNNET I FINLAND" och det insinuerade i princip att oj oj nu har vi ett offer i Finland, då dör vi snart hela bunten i Sverige också. (Även att man väl inte automatiskt dör av svininfluensa?)
Senare kom det fram att den där influensasjuka i Finland inte var bekräftad för svininfluensan ännu, men det var det såklart inte lika stora rubriker om.

Och så tänkte jag att, inte om, utan när nu det första "offret" råkar ut för denna svininfluensa i Sverige, kommer det stå något liknande "SVENSK INSJUKNAD I SVININFLUENSA" och det kommer vara oj oj och nu kommer vi dö hela bunten (igen).

Det som kändes konstigt för mig var att befinna sig i ett land där vi redan har över tio bekräftade fall av denna inflluensa. Då kändes en finsk jäkel inte som så mycket att komma med. Det kändes ganska fjuttigt.

Då slog det mig, fatta då hur det känns att vara svensk i Mexiko just nu, och gå in på Aftonbladet.se och mötas av dessa fjuttiga rapporter. Vem fan bryr sig om en svensk?

Då slog det mig också, hur jäkla idiotiskt det är vid katastrofer som tex tsunamin, då det var oj oj och herregud när X antal svenskar hade dött (may you rest in peace however) men samtidigt dog ju HUNDRATUSENTALS ickesvenskar. Men det är när svenskar blir drabbade, jag då jäklar blir det liv i luckan. Som om vi inte riktigt bryr oss lika mycket om ickesvenskar som drabbas... och det fattar jag verkligen inte. Det finns ju skitmånga svenskar som man irriterar sig på och som man ogillar. Och jättemånga ickesvenskar som man faktiskt tycker jättemycket om. Och som säkert är minst lika bra människor som svenskar. Fattar inte hur man kan bry sig olika mycket beroende på vad för jäkla pass man har hemma i köksskåpet.

Men ändå gör vi ju det.
Vi svenskar.

Nu ska jag börja rensa ur lite skit. Flyttar till Titirangi på måndag/i helgen.

1 kommentar:

Danielle sa...

Ja, det är sjukt. Men närhetsprincipen säljer, och alla anda länder gör likadant. När det gäller något vi kan relatera till får nyheten högre läsvärde. Tack för grattiset!