onsdag 29 april 2009

Secondhandshopping i Auckland


När jag var med Anna och Helena och kikade in K roads 2handaffärer, hittade H den fina klänningen till vänster. Som satt perfekt på mig! Så då var jag ju bara tvungen att köpa den.
20 dollar. (Knappt 100 SEK)

Det är nog den skönaste klänningen jag äger. Är så glad att H hittade den åt mig. Tydligen hade den precis kommit in i butiken.

Vi konstaterade, där vi gick bland pälsvästar och plåtburkar, att Sveriges modebloggare skulle seriöst bli som galna om man släppte dem lös i Aucklands recycle- och 2hand affärer. De skulle nog kunna rädda hela Nya Zeelands ekonomi till och med.

Men skämt å sido. Auckland har verkligen bland den bästa 2handshoppingen! Lite otippat kanske? Klart att inget slår typ London, men i London finns det så överdådigt mycket med affärer att man inte orkar med. Jag i alla fall blev helt matt och det slutade med att jag köpte - ingenting.

I Auckland finns mycket, men ändå behändigt mycket, liksom.

Det finns:
- sjukt billiga 2handaffärer i förorterna, där man liksom handlar med mynt. Så billigt är det. Och ju längre ut från stan man kommer desto större chans att stöta på riktiga fynd.
- mittemellan, dvs utvalda grejer så man slipper rota bland värsta skiten, men ändå väldigt mycket billigare än att köpa nytt.
- dyra, som ofta har utvalda designerplagg samt vintage. Och med dyrt menar jag att det är ändå sjukt mycket billigare än att köpa samma plagg nya. T ex köpte jag min See by Chloé klänning för 250 eller 300 dollar, minns inte riktigt. Men i alla fall, dryga tusenlappen. Ny kostade den flera flera flera tusen... Sen är inte allt designerplagg heller, de har H&M och liknande, fast i bra skick då.

Bra billiga är Salvation Army i alla förorter samt en jäkel som jag nu inte minns namnet på...återkommer.
Bra mittemellan hittar man på K road - här är mina favorit2hand. Lagom liksom. Fina grejer att rota bland men inte alltför dyrt. Samt Recycle Boutique downtown.
Bra dyra är Tatty's (såklart) och Encore, båda på Ponsonby Road.

Sådärja.
2handtips till "alla ni" som nån gång lyckas ta er till Nya Zeeland [Njuv Seland].
Ha!
Ofta man tar en weekend till Aux, liksom.

Inga kommentarer: