torsdag 25 september 2008

Asiatiskt socker

Igår var vi en sväng på K' Road, kollade i massor av vintageaffärer och gu-huuud säger jag bara! De har en helt annan mentalitet till second hand shopping här än i Sverige. Eller ja, även i typ London och alla andra välutvecklade städer i världen har väl samma mentalitet, bara vi svennar som är lite bakom. Men men!
Mycket bra MYCKET BRA 2hand finns det här i alla fall. Det är roligt, för det gillar ju jag.

Lämnade även in min nya kjol jag köpte på en rea (asdyr egentligen, nedsatt till sjuka 20 NZD), hos en sömmerska, för dragskedjan gick sönder innan jag ens hunnit få på mig den. Det hela var en mycket olycklig historia. Men för twenty bucks (ville bara säga det, twenty bucks) byter sömmerskan ut dragkedjan. Inte för att kjolen var värd det, rent prismässigt, men jag tycker om den så vafasen. 20 dollar är ju knappt hundra kronor.

Sen gick vi i några asiatiska supermarkets däromkring (blir ju så när man har en kinespojkvän hö hö hö) och VET NI VAD! Var det mamma som sa det, att de kan ha udda socker på såna ställen? Ja, iaf, hittade ett socker som såg ut ungefär som små små genomskinliga pärlor. Lite mindre än vanligt pärlsocker, men det funkar ju säkerligen bättre än att använda vanligt strösocker på bullar.

För pärlsocker har jag lärt mig, att det finns knappt ingenstans utanför Norden.

Så det kan jag säkert använda om jag vill baka kanelbullar. Herregud, Calle Schulman hade bakat kanelbullar häromdagen. Blev så HIMLA sugen. Och insåg att liksom... det går ju inte! Dom har inte det här. Så nu måste jag baka det nån dag. Bara det att...

...de ju inte heller har vaniljsocker här. I detta U-land. Så då får jag göra mitt egna, och det tar ett par veckor. Läste om hur man gör det här.

Sen var vi även nere på en av stränderna, precis vid universitetet, och GUD! Det är som att leva på Hawaii alltså!!!!!! Så otroligt vackert. Dessa vackra vyer hjälper faktiskt lite mot hemlängtan som kommer ibland när man läser nån blogg där någon äter Estrellachips eller så. Dricker en MER. Ja, ni vet. Marabou.

Om ni vill skicka något sånt till mig så är det bara att fråga mig om min adress.

Förresten, har inte druckit någon läsk sen flygplanet. Känner mig faktiskt lite lugnare av all denna jäkla juice det går åt istället.
Har fortfarande två kexchoklad kvar i min ryggsäck. Ska spara dom länge. Tills det bara inte går mer. Hae nämligen lite Sverigefestival i förrgår då jag tittade på Andra Avenyn i en och en halv timme och åt en kexchoklad. Leon skrattade åt mig då. Tack för den.

3 kommentarer:

Matilda sa...

Baka bullar kan du försöka göra nästa lördag (4:e) för då är det kanelbullens dag i Svedala. Jobbigt med vaniljsockret bara...har faktiskt inte letat efter det här än...

Anonym sa...

TACK for tipset om parlsockret i asiatiska supermarkets! Har letat som en galning i vanliga, och varit skitsur att inte ha det till bullarna! Det enda problemet nu ar att hitta farsk jast, jag hittar bara torrjast, och det ar inte riktigt lika tycker jag, inte den som finns har i alla fall. Nar jag fragar folk efter compressed yeast, sa tittar de pa mig och verkar tanka: Jaja, nu ar den dar svenskan igang igen :-) Na, inte riktigt, men lite at det hallet. Ha det gott, lycka till med bullbaket :-)

Anonym sa...

Eva; vart i flera, men hittade bara denna sorten i den som heter Lim Chhour på 184 K' Road. De andra hade bara rock sugar osvm dessa är som små små pärlor, mindre än pärlsocker, ma får kanske strö på dom på bullarna lite senare, så de inte är i ugnen så länge.

har du gjort ditt egna vaniljsocker? var det svårt?
kram