måndag 8 september 2008

NZ-funderingar

Varför kallar vi i Sverige det för Nya Zeeland, när det egentligen heter New Zealand? Det är precis som att vi kallar Firenze i Italien för Florens, och Beijing för Peking. Och de som kallar Göteborg för Gothenburg på engelska — det är fel!
Jag funderade länge innan jag bestämde mig för vad jag skulle kalla den här bloggen, det skall ni veta, mina kära kära läsare.

Visste ni, att original-Zealand, alltså gamla Zealand, är självaste Sjælland i Danmark?! Japp, det är sant. Vi tackar Wikipedia för informationen.

Visste ni även att det går tolv (12!) får per person i Nya Zeeland? Det är sant. För några år sen var det ännu mer, hela 20 st får per person.

Nya Zeeland-lektion slut för idag.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kasper och Johanna är i alla fall vanliga namn! :)

Jag jobbade som reseledare i Alanya sommaren 2006 och 2007, och där träffade jag även min pojkvän som studerar i Istanbul (ja, han är turk), så hösten 2006 så flyttade jag in hos honom. Har bott i Turkiet i 2 1/2 år nu! :)

Hur kommer det sig att du ska flytta till Nya Zeeland? Vad ska du göra där? Jag är jättenyfiken! :)

Kleinen sa...

you have been linked =)

Kleinen sa...

you have been linked =)

Anonym sa...

Vad SPÄNNANDE! Men du har aldrig varit i Nya Zeeland tidigare, eller? Hur träffades du och din pojkvän (om man får fråga?) :)

Jag gör ungefär samma som du ska göra, dvs. LEVER! :) Jag har som sagt jobbat som reseledare två säsonger och sedan bott här i Istanbul på vintern utan att göra något speciellt, så också denna vinter. :) Tyvärr är det väldigt svårt att få jobb här som utlänning, så det finns inte så mycket att göra.. :S Vad är det som din pojkvän sysslar med då? Min pojkvän studerar fortfarande, så vi tillbringar den mesta tiden tillsammans.

Anonym sa...

Ojdå! Får man fråga hur länge ni har varit tillsammans? Men ni har väl träffats tidigare i alla fall? :) Hur gammal är din pojkvän? Ja, jag är säker på att du kommer att vilja jobba efter ett tag, det blir ganska så tråkigt att bara sitta hemma i längden. :) Hur många dagar är det kvar tills du åker?

Anonym sa...

Åh, jag förstår det! :) Vad tyckte han om Sverige då? Var han där länge?

Anonym sa...

Ojdå! HUR många bloggar har du på bloggkoll? :P Men visst blir man beroende av bloggkoll, ibland stör jag mig på att ingen uppdaterar och ibland så får jag ångest för att det är så många inlägg som jag borde läsa! :)

Var någonstans i Sverige bor du förresten? Det var väl Auckland som du skulle bo i på Nya Zeeland? :)

Anonym sa...

Ja precis! Jag försöker att rensa min bloggkoll med jämna mellanrum, tar bort de bloggar som inte längre intresserar mig så att det inte ska bli så mycket. Försöker oftast att läsa hela inlägg, trots en tråkig början så kan det ju alltid stå något kul i slutet! :P