fredag 19 september 2008

rapport!

Blir så glad över era kommentarer, som små presenter varje gång man loggar in. Fortsätt så!! Det gör att jag känner mig mindre långt bort från hemma.

Har ännu inte fotat något direkt, och någon bild på mig blir det inte tal om då jag, pga sömnbrist, ser icke vacker ut. Men men! Det ska förhoppningsvis bättra sig.
Istället kan ni få bild på söta katten (eftersom att jag vet att en blogg utan bilder är dötråkig) vi tar hand om, tar även hand om en hund som är lika söt den (självklart inte lika söt som min vovsing Saga!! Men söt - ja!), men den kan ni få bild på nån annan gång. Eller, det är väl mest L som tar hand om dem. Hehe.
PhotobucketPhotobucket
Söt va?
Den är jättesnäll. Även mot oss kattovana människor.

Om jag ska börja redogöra lite nu då!

I tisdags flög jag först till London, för att därefter, vid 21-tiden flyga från London till Hongkong. Flög hela långa natten, i ganska precis tolv timmar och landade sedan i Hongkong på onsdagmorgonen vid tiotiden svensk tid. I Hong Kong var klockan däremot framåt eftermiddagen, så efter att ha varit där i ungefär två timmar gick vi på planet mot Auckland (samma plan, men städat och sköööönt) och ja, sen blev det kväll direkt även om det fortfarande var dag svensk tid. Lite förvirrande. Försökte sova för att komma in i NZ rytm, men det är svårt att sova nattsömn när det egentligen är dag...

Flygresan var lugn och fin, satt vid gången så det var skönt, då kunde man röra på sig emellanåt. Bredvid mig satt två jättetrevliga NZ folk, typiska Kiwis, hehe. Kul! Skönt att man hamnade bredvid trevligt folk en så lång resa i alla fall.
Såg mest på film och tv-serier hela vägen, fanns sjuuukt mycket att välja på så det kan man inte klaga på.

Men ja, efter 12 timmars flygning var det ganska segt och gnöligt att gå på planet igen för ytterligare 10 timmar. Det gick verkligen sjuuukt långsamt. Somnade lite, trodde jag hade sovit jättelänge och tänkte att snart är vi framme, men nej då var det fortfarande åtta timmar kvar. Buhu. Så fy sjutton, en 24-timmarsflygning dröjer det innan jag gör igen. Måste vila upp mig i några månader.

Landade i Auckland ganska precis 22.45 svensk tid, då var jag redo för nattasömnen men icke! Här var det klockan nio på morgonen och man hade hela dagen framför sig. Lite segt. Vilade nån timme mitt på dagen innan vi tog bilen och L visade mig runt staden lite. Det är verkligen jättetjusigt här ju! Med stranden, hamnen med alla segelbåtar och så vidare. Och allt är så fint, känns som att vara på Franska Rivieran eller något för alla små parker är verkligen väl omhändertagna. Och det är så grönt här! Underbart är det.

Och nej, inga problem alls i tullen heller! Vart lite orolig för jag har ju med mig min hostmedicin, innehållande både efedrin och morfin — rena knarket. Men jag lyckades smuggla in den också. Inga problem heller med visumet, la fram alla papper som bevisade att jag hade tillräcklig med pengar och så vidare, tulltjejen kollade knappt på dom. Det gick så fort att jag ba "um..also... I'm applying for a work permit" för det var viktigt att man declare:ade att man gjorde det (stod det på visumet) och hon ba "det har jag redan fixat nu" och jag ba jaha. Ser man på.
Så konstigt, för man får verkligen känslan av att det ska vara lite krångligt att ta sig in i det här landet. Men det var det inte alls!

Det här blir ett lååångt blogginlägg! Haha.

Sen gick vi på en konstutställning och det fina med det är att man får gratis öl. Så då drack vi en öl var utan att förstå ett dyft av den där videoinstallationen/konstverket, sen hyrde vi fem filmer för 10 NZD (45 spänn). Vi tittade på The Pledge men jag somnade tyvärr ifrån den efter tio minuter.

Somnade som sagt tidigt, och sov till åtta i morse. Vaknade en gång i natt av SPRÄNGHUVUDVÄRK, tog en Eeze och sen lade den sig. Skönt.

Nu kommer L snart hem från en föreläsning på universitetet, så jag borde kanske dra upp mig själv ur sängen och ptja...göra nån nytta.
Kanske..snart.

Ska försöka fota lite snart, när jag orkar, haha.

Och förresten! Det känns inte alls som att jag är långt borta. Definitivt inte utanför Europa. Men det är jag ju.
Havet här är sådär grönblått. "It's like it is in the Pacific" sa jag när vi åkte förbi havet och hamnen. Kanske för att det typ är det det är, sa L då.
Smart där! Hehe.

Jo just det, om ni undrar. Just nu bor jag och L i hans föräldrars hus typ en kvart utanför stan, när de är på semester, och vaktar djuren och huset liksom. Nästa helg flyttar vi in i en lägenhet på Ponsonby Street inne i stan. SÅ då vet ni det också!

5 kommentarer:

Anonym sa...

genialisk idé att börja blogga från nya zeeland! men har jag alltså förstått detta rätt? du har alltså FLYTTAT till nya zeeland nu? hur länge ska du vara där?

Anonym sa...

det ska bli sa roooligt att folja dig genom bloggen mandiZ!

mia sa...

Sitter och redogör för min mor hur du har det samtidigt som jag läser det här, helt underbart! Hon hälsar:)

Anonym sa...

Åh, Amanda. Vad underbart allt låter! Jag blev faktiskt riktigt avundsjuk nu... ;) Jag mailar snart, snart! :) Puss

Anonym sa...

din jävel! avis. för mkt drama här hemma med. nz låter förjävla bra just nu höh