torsdag 8 januari 2009

svenska ord i utlandet

Jag är ganska kräsen när det kommer till poesi. Det finns så mycket tjafs och krafs.

Men jag har några favoriter. Jag är väldigt glad att Leon är min, för han är min favoritpoet av alla och jag skulle vara så avundsjuk på den tjejen han var med om det inte var mig. Hans poesi är utan krafs och tjafs och klyschor.
Men jag skulle nog fortfarande älska hans ord, och kanske hata dom för att de inte var om mig. Men förutom hans, så gillar jag Tomas Tranströmer väldigt mycket, speciellt hans haiku, och även en del av Karin Boye och Billy Collins.

En dikt jag gillar väldigt mycket just nu denna sommarmorgon i Nya Zeeland, är den här, av Tranströmer.


Eldklotter

Under de dystra månaderna gnistrade mitt liv till
bara när jag älskade med dig
Som eldflugan tänds och slocknar, tänds och slocknar
-glimtvis kan man följa dess väg
i nattmörkret mellan olivträden

Under de dystra månaderna satt själen hopsjunken
och livlös
men kroppen gick raka vägen till dig
Natthimlen råmade.
Vi tjuvmjölkade kosmos och överlevde.

1 kommentar:

Matilda sa...

vackert. den handlar om dig.