lördag 1 november 2008

Lördag i november

Så var det november då! Redan! Det var september när jag kom hit. Så nu har jag varit hemifrån i en och en halv månad. Det är ju inte så himla länge egentligen. Känns som det är längre... Längtar verkligen till att sommaren ska ta fart här nu, men det lär nog dröja en månad till innan det blir riktigt varmt och gott varje dag. Nu de senaste veckorna har vi haft runt 16-20 grader och det är varmt i luften, men vinden är kylig (och stark här, mycket starkare än hemma) så man får ändå ta något på såg när man går ut. Om man däremot lyckas hitta ett ställe som är soligt och vindstilla är det ljuvligt!

Är det jobbigt att jag pratar om vädret här när det är så som det är hos er hemma i Sverige?
Säg till då. Hehe.

Idag har vi varit i Mt Eden (en "förort" typ, fast inte förort-förort, utan ungefär som Ponsonby) och uppe på berget Mount Eden (eller Maungawhau som det heter på maori) som är en gammal vulkan. Tittat ner i kratern också, det var lite spännande. Väldigt blåsigt däruppe. Önskar jag hade tagit med mig kameran för på vägen ner gick det kossor på vägen, haha. Så lantis! Fast det är ändå väldigt centralt så det var en kul känsla...

Sen gick vi i lite second handaffärer, Leon köpte mig en vas på Röda korset för 2 dollar, det blev jag himla glad för. Så nu ska jag få tulpaner (det är ju vår!!!).

Sen gick vi i lite mer affärer innan vi åkte tillbaka till Ponsonby. Och just ja! Det var en megakrock i mötande körfältet preciiiiis efter att vi hade mött just de bilarna, så det var nära att vi blev krockade också. Jösses! Folk kör som dumhuvven här.

Sen hyrde vi film, Leon valde en film och visade mig, frågade om den var bra för den var svensk tydligen. "Evil" hette den och jag ba öööh... aldrig hört talas om den.
Sen såg jag att Andreas Wilson var på omslaget och då ramlade poletten ner! Det var ju Ondskan han hade hittat! Så det ska bli kul att se vad han tycker om den.

Känner alltid en viss stolthet när vi tittar på svenska eller skandinaviska filmer. De har faktiskt ett helt okej utbud med skandinaviska filmer där vi hyr film. Vi har sett Tillsammans, Fucking Åmål, Lilja 4-ever, Efter brölloppet, Jalla Jalla. Sen har de lite dåliga också, typ Heartbreak Hotel med Helena Bergström (den har vi inte sett, och inte heller) Sleepwalker med Stellan Starsgård och Tuva Notovny, den är ju lite seg. Såg att de hade Italienska för nybörjare, den danska filmen ni vet. Har inte sett den men den ska tydligen vara bra? Sevräd? Önskar de kunde ha Utvandrarna och Nybyggarna! De vill jag verkligen att Leon ska se. Men kan inte hitta dem med engelska undertexter nånstans... Lite synd.

Och! Ingmar Bergman har en helt egen sektion med sina filmer. Det är bara några utvalda som har det, typ Woody Allen, Federico Fellini och såna storheter. Och så Ingmar!

Jaha... mer har vi nog inte hunnit med en dag. En tur till mataffären. Annars vet jag inte...
Igår åt "vi" ute på ett koreanskt ställe, och jag drack sake! Har jag aldrig gjort innan, det var faktiskt gott! Små söta glas man drack i också.
Jaa.. jag blir så multikulturell av att ha en asiatisk pojkvän så det är inte sant! HAHA!

1 kommentar:

Anonym sa...

Skriv gärna om vädret. Det gläder oss här hemma att åtminstone någon har BRA väder. Vi fryser som vanligt och i torsdags kom den första snön.(Ligger kvar än.) Kram från Moster.