tisdag 14 oktober 2008

andrahand

Tjosan!

Har precis spenderat nån timme strosandes längs K' Road och Queen Street medans L klippte sig. Något jag kanske glömt berätta om här i bloggen är alla dessa fantastiska second hand affärer de har här. De har en helt annan kultur när det kommer till sina kläder över huvud taget. Leon t ex, han köper massa märkeskläder, men det mesta är 2hand, eller "återvunnet". Det är recycle shops som gäller här. Dessutom säljer/lämnar han in massa av det han tröttnat på också.
Själv vet man ju med sig att man samlar på sig för mycket skit... sånt man inte använder.

Nåväl!
Det finns tjusigare och det finns skruttigare shops, men framför allt finns det massvis! Bara här på min gata (Ponsonby Rd) finns säkert ett tjugotal. Den bästa är Tatty's. Går dit flera gånger i veckan och kollar in. Det är nog den bästa i hela stan.
Har t ex kollat in en assnygg Marc Jacobs-tisha där för sextio dollar (trehundra spänn).
Idag gjorde jag ett fynd på K' Road, köpte en jättefin Fred Perry-piké för 12 dollar (mindre 60 kr).

Om MJ-tishan finns kvar nästa gång jag går till Tatty's kommer jag nog köpa den. Men det gör den säkert inte. Det är snabb ruljans som gäller där.

Nåväl, bara så ni vet! Om ni kommer till Auckland ska jag visa er alla guldkorn när det kommer till shopping! För det är väldigt finfin shopping här ska jag säga er!

Ikväll är det nån konstnär som öppnar sin utställning så det ska vi gå på. Leon är fortfarande väldans sjuk men lite nöje ska han la orka med.

1 kommentar:

Camilla Bevik sa...

Hej Amanda!
Du ser ju ut att klarat resan o omställningen till ett nytt land bra. Jag var ju lika gammal som du när jag o Björn flyttade till staterna. Men det var längesedan typ medeltiden känns det som när man blickar tillbaka. Visst är det häftigt att se, höra, lukta, pröva allt nytt i ett annat land.

Föresten bullarna såg helt underbara ut, vilka talanger du besitter.

Lycka till med jobbsökandet, pengar kan ju vara bra att ha. Det lät mycket intressant med all rolig shopping.

Vi hörs o ha det nu bra, och njut av äventyret.

Kram Camilla ( resten av familjen o alla djuren hälsar också)