söndag 12 oktober 2008

dagarna går

Ujuj nu har jag visst inte bloggat på några dagar. Ja, bullarna blev helt okej men jag kan inte riktigt komma över det faktum att det känns som att någon annan har bakat dom. Ni vet, allas bullar smakar ju olika. Och ens egna (eller ens mors) är ju alltid de allra bästa. De har den rätta smaken. Även om andra bullar kan vara riktigt smaskens de också.
Jag kan inte riktigt komma på vad det är som gör att de smakar annorlunda heller. Och människorna jag umgås med här är inte direkt några kanelbulleexperter, de flesta har väl aldrig ens smakat en innan så jag kan inte få hjälp i analyseringsprocessen av dem. Det är för mycket att begära. Jag antar väl att det har med sockret att göra. Vaniljsockret eller pärlsockret. Kanske pärlsockret. Vaniljsockret är ju inte vanligt vanillinsocker man använder hemma, utan något "topping"socker jag hittade. Det känns lite svagare än vanligt vanillinsocker. Och pärlsockret smakar vanligt socker, inte lika gott som pärlsocker.

Oj oj nog med bulle-analys nu.
Phew.

I fredags var vi som sagt på ett spaställe ute i en liten stad fjorton mil från Auckland. Det var en fin bilfärd ut dit, fick se en del av det Nya Zeeländska landskapet. Massa bönner, kossor, får. Huuur mycket kalvar och lamm som helst nu eftersom det är vår (antar jag) och guuuuusicken så söta de är!!! Sen såg jag även en hage full med någon typ av rådjur. Fick titta flera gånger och sen fråga Leon, vad är det där egentligen? "Rådjur", sa han, som om det var den naturligaste saken i världen att ha en hage full med rådjur som om de vore kossor eller nåt. Det var lite speciellt. Kanske finns i Sverige också men jag har aldrig sett det innan.

Sen kom vi fram till spat och man fick bada i en helt otroligt underbar tunna där man fick styra själv om man ville ha varmare, kallare, bubblor osv. Det speciella med det hela var väl att vattnet inte var vanligt vatten, utan naturligt sodavatten. Det kändes jätteskumt, alldeles silkigt och mjukt på något sätt. Går inte riktigt att förklara. Men tydligen har de naturligt sodavatten som kommer ut ur berge eller något där.
Det var självklart jätteskönt, vad annars förväntar man sig av 45 minuters bad för femtio dollar eller vad det nu var det kostade...
Efteråt var vi helt sega och det var otroligt vad tung kroppen var!! Verkligen sögs ned mot marken.

Sen kom vi hem runt sju på kvällen och var alldeles jättetrötta så vi orkade inte göra så mycket. Leon har ju blivit sjuk igen så det är mestadels vila som gäller.

På lördagen gjorde vi dock en rolig grej, åkte till Kelly Tarlton's, en undervattensvärld typ. Det gillade jag verkligen, de flesta vet la att jag gillar akvarier och sån skit. De hade dessutom pingviner!!! Har tagit massa kort ska försöka få upp lite snart här på bloggen. Utöver pingviner såg vi även hajar, skitstora rockor, sjöhästar, bläckfiskar och massa andra olika fiskar...

Idag är det söndag och vi har lämnat tillbaka hyrbilen så nu har vi inte längre några hjul. Känns lite tråkigt men samtidigt helt okej, det går rätt bra att vara utan bil när allt finns runt hörnet!
Idag lär vi väl inte göra mycket mer, Leons föräldrar var förbi här innan med kycklingsoppa till sin sjuke son. Den mådde han väl av.

Saknar er där hemma lite idag. Men nog överlever jag allt!

Inga kommentarer: