onsdag 29 oktober 2008

buss


En annorlunda grej på bussarna här. Jag åker oftast med the Link som går runt staden mellan diverse viktigaste punkter i stan typ universitet, mid town osv. Och den går precis där jag bor så!
Nu till det roliga, alla rundor har en bestämd utgångspunkt, som denna jag åkte med hade Victoria Park som "hemmabas" liksom. Så när han stannade på bushållplatsen där hade han helt plötsligt 5 minuters rast. Så han ställde sig där och läste tidningen.

Och när de byter förare, så byter de på busshållplatsen! Så chauffören tar bara sin pengaväska och går ur bussen och sätter sig i sin bil (som står parkerad på busshållplatsen) och åker hem, och in kommer en ny chaufför!
Haha... ser lite roligt ut tycker jag.

Min humor det.

Andra saker som är annorlunda här.... hm.
Jo, man är mycket artigare. Säger alltid "please" och "thank you" och "cheers mate", om allting typ. Och när man går på stan och råkar bumpa in i nån eller inte ens bumpa in, utan bara nääästan sådär ni vet, då säger de genast "sorry" och är alldeles överartiga.
Så är det i London också, antar att det är språket. I Sverige kör vi mer med blickar och leenden och nickningar tror jag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där känner jag igen! och det är ju en av sakerna jag älskar med London, engelsmännen. Jag gillar den artigheten, muttrar inte bara vi svenskar och fortsätter gå?

Anonym sa...

Haha du är väl rolig byta chaufför på busshållplatsen hmm vi gör precis likadant i Jönköping på vissa bestämda hållplatser. Du behövde inte åka så långt bort för att se det vi saknar dig här Kram

Anonym sa...

jaa! det har jag verkligen tankt pa! det ar sa fint nar man ar typ en halvmeter ifran nagon och personen i fraga helt plotsligt "sorry", man bara... woooot?
men det ar kul. artiga manniskor blir man glad av!

Anonym sa...

hihi jaså ina? visste jag inte :P saknar er med!!

amanda o hillevi, håller med!