onsdag 8 oktober 2008

onsdag

Ugnen här är ju helt dumihuvet!
Hade inne bullarna i typ 40 minuter utan att de fick nån färg alls. Då brassade Leon på med 350 grader istället för 250 och visst hände det liiiiiite då men då vart de ju redan uttorkade och brända undertill. Äckelbullar.

Men det luktade gott i alla fall. Luktade bulle. Och dom jäste typ i ugnen, blev normalstora. Men fick slänga dom i alla fall. Blev inge bra. Har luskat reda på att man kan köpa färsk jäst (alltså, RIKTIG!!!!) här av vissa bagerier och i vissa mataffärer där de bakar själva. Tydligen skulle Woolworths ha så dit får jag väl orka ta mig nån dag. Nu vet jag ju även att ugnen inte riktigt visar rätt temperatur... får väl köra på typ 300 grader i fortsättningen. Men känns lite jobbigt då jag tror att det bara kommer värme underifrån i princip. Överdelen är nog trasig. Åååh längtar tills vi flyttar härifrån, Leon har lovat att vi ska flytta till ett ställe med en ny spis (denna är typ som våran gamla... eller den i Skummeslöv). Hehe.
Nej men jag trivs här men det blir nog ganska mycket lättare att baka och allmänt röra sig i köket i en nyare sorts lägenhet. Även om denna har sin charm, det har den verkligen.

I kväll var vi faktiskt på ett badhus, The Olympic Pool, och relaxade oss i en jättevarm bassäng och bastade sen. Det är annorlunda på badhus här tycker jag. Jag känenr mig väldigt europeisk och avslappnad gentemot de andra... haha. Kan inte förklara bättre. Låter löjligt, vet.

Från torsdag eftermiddag till lördag har vi bil, Leon har hyrt. Så på fredag ska vi åka till ett spa i Tea Roha, ungefär en och en halv timme härifrån. Ska bli alldeles alldeles underbart. Och välbehövligt speciellt för Leon som är ganska stressad hela tiden. Och så har han blivit sjuk igen verkar det som. Aahhh... Jag knaprar i alla fall på med mitt penicillin och mår bättre och bättre för varje dag. Och på lördag ska vi åka ut till Leons föräldrar i Titirangi. Ska bli skönt att komma från stan lite, och luftföroreningarna. Läkaren jag träffade i förra veckan sa att de troligen gör så att jag aldrig blir av med min hosta. Lite jobbigt, använder Bricanyl vareviga kväll (det är värst på kvällen).
Om det är bra väder på lördag ska vi åka ut till nån strand också... får väl se, hoppas det.

Iaf, nu är jag sådär jättemör som man blir efter att ha badat, så nu ska vi nog ba se nån film och sen däcka. På tal om film, såg en jättesjuk film igår, Gozu. Japansk... Kan tipsa om en bra Nya Zeeländsk film dock, Whale Rider. Såg den för några dagar sen, riktigt bra!

Långt det här blev. Men kände mig babblig. Som jag ofta gör.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad synd med baket...du som hade längtat så efter bullar! Hoppas att det kommer ett paket med lite godsaker till dej snart, så du kan trösta dej! Kram min vän!

KEONI sa...

Hallo där Kiwin!! Om ni inte har redan (har inte superföljt bloggen din) så prova på Tongariros! Nationalpark och vandringen där. Helt fantastisk och ibland helt overklig - som mycket annat i NZ. Risk för att jag blandar lite men tro att Tongariro ligger i närheten av Whakapaka. Jag kan ha stavat fel på både det ena och det andra men something like that..** Killen din vet säkert vad "han svennen pratar om". =) Kram Jeppe

Anonym sa...

Hehe it's "Te Aroha" which is Maori and roughly translates to "Place of Love"!

(Synd om inte kommentera på svenska! ;o)> )